top of page

Materiaalonderzoek schilderijen

Door Peter van Os


Voor een professionele kunsttaxatie kijk ik verder dan de voorzijde van een schilderij. De achterkant functioneert als een paspoort dat de levensreis van het kunstwerk documenteert.

 

De verkleuring en textuur van het linnen of de conditie van een houten paneel geven informatie over de leeftijd van een schilderij.

 


Waardebepaling antieke schilderijen

 

Stempels en labels vormen een historisch spoor. Een stempel van een  kunsthandel  bijvoorbeeld of een tentoonstellingsetiket helpen bij het reconstrueren van de herkomst.

 

Restauratiesporen zoals doublering tonen dat eerdere eigenaren het werk de investering waard vonden.


Handgeschreven notities kunnen waardevolle informatie bevatten over titel, datering of zelfs verborgen signaturen.

 

Conditieproblemen zoals vochtschade beïnvloeden de taxatiewaarde. Als RegisterTaxateur gebruik ik al deze elementen om een accurate waardebepaling te maken van uw kunstbezit in de Nederlandse markt.

 

 

Een voorbeeld: Schilderij op 19e eeuws paneel

 

Boerderij-scene met een hond, een haan en een kip
Henriëtte Ronner-Knip (1821-1909)

Op deze afbeelding is de achterkant van een 19e-eeuws schilderij te zien door Henriette Ronner-Knip. Het geeft schat aan informatie biedt voor materiaalonderzoek.

Het betreft een schilderij op houten paneel, wat duidelijk zichtbaar is aan het roodbruine hout in het midden. Dit mahoniehouten paneel is typerend voor de 19e eeuw, toen veel kunstenaars, waaronder Ronner, op hout werkten met name voor kleinere werken.

 

De constructie van de lijst is interessant. Het is een eenvoudige, bruine houten lijst met zichtbare hoekverbindingen, karakteristiek voor de tweede helft van de 19e eeuw. De metalen klemmen (zes in totaal) die het paneel op zijn plaats houden zijn later toegevoegde bevestigingsmiddelen, waarschijnlijk vroeg 20e-eeuws, en suggereren dat het werk op een professionele manier opnieuw is ingelijst.

 

Er zijn sporen van kleine houten wiggen of blokjes zichtbaar tussen het paneel en de lijst, die werden gebruikt om het paneel stevig in de lijst te verankeren zonder het hout te beschadigen. Dit was een gebruikelijke methode in die periode.

 

Het paneel vertoont ook enkele tekenen van veroudering, met kleine donkere vlekken die mogelijk wijzen op een lichte vochtschade in het verleden. De kleur van het hout en het patroon van houtvezels geven aanwijzingen bij het dateren van het werk.



Bent u benieuwd naar de voorzijde van dit schilderij?

Kijk dan hier op onze website.



Informeer naar mijn lezing: De Waarde van Kunst


Regelmatig organiseer ik praktijkgerichte lezingen over De Waarde van Kunst. Informeer naar de mogelijkheden en stuur ons een e-mail: antiques@petervanos.nl.

Comments


bottom of page